fredag 11 april 2008

Hellre en angelägen bagatell än en oansenlig snilleblixt

Får jag lov att presentera Produkt? Produkt är än så länge hemlig, men jag avslöjar ändå gärna ett par ledtrådar: Produkt är en sak som är ämnad för hushållet; den är inte särskilt stor och inte oumbärlig, men en bra hjälpreda vid en viss syssla.
Idén kom till mig i vad man skulle kunna kalla en snilleblixt. Plötsligt fanns den bara där; en briljant lösning på ett uråldrigt problem, lika enkel som självklar.
Sedan den där första ingivelsen har snilleblixten hunnit passera ett antal skisser – designen har slipats till, funktionen har förbättrats och Produkt har hunnit bli Prototyp. Prototyp är tredimensionell – ett objekt! – och därmed påtagligt konkret. Prototyp är vidare ärtgrön till färgen och tillverkad i en plast med gipsliknande egenskaper. Både färgen och materialet kommer att bytas ut, men designen har funnit sin slutgiltiga form; prototypen ser precis ut som jag har tänkt mig.
Ändå verkar den ha – ja, krympt. Jag tänker inte på storleken i första hand, utan på själva snilleblixten. Av någon outgrundlig anledning har det som verkade vara en genialisk uppfinning på idéstadiet, förvandlats till en obetydlig småsak – en bagatell – i verkligheten.
Hur det har gått till är för mig en gåta.
Jag är helt trygg med designen – det är knappast den som felas.
Och vad storleken beträffar, så styrs den helt av sin funktion.
Vidare är materialet ingenting att hänga upp sig på – det är lika skissartat i den tredimensionella världen som en blyertsteckning är i den tvådimensionella.
Ändå – när jag väger föremålet i handen, undrar jag om det inte är materialet som spökar, trots allt. Eller egentligen: materialets ringa vikt (den gipsliknande plasten är onekligen väldigt lätt).
I så fall är det en smal sak att åtgärda; det gäller bara att hitta ett material som är tungt nog att återge Produkt dess forna status som snilleblixt. Eller som åtminstone kan göra Produkt till en bagatell av vikt – solid och angelägen.

Inga kommentarer: