torsdag 3 januari 2008

Det tusende ägget

Jag tycker om att arbeta med enkla, stiliserade former. Att skapa en enkel form innebär ofta en intressant utmaning. Ju enklare en form är, desto känsligare är den för disharmonier i linjespel och proportioner.
Ett ägg är ett bra exempel. Ägget är en av naturens enklaste – och mest fulländade – former.
Alla vet hur sinnebilden för ett perfekt ägg ser ut. Det är lätt att frammana bilden för sitt inre öga, men inte lika lätt att sätta den på pränt. Risken är stor att det blir för runt, för spetsigt, för symmetriskt, för trubbigt.
Om vi bad 1000 människor att rita ett ägg, skulle vi kanske välja ut en av alla dessa teckningar och säga: ”Det här ägget är perfekt”.
Mitt jobb är att rita så många ägg som jag behöver för att själv nå fram till den tusende perfekta bilden. Mina ”ägg” kan vara allt från en stiliserad fruktskiva i ett mönster till den greppvänliga timglasformen i Juicy-karaffen – oavsett äggets skepnad är mitt mål detsamma: formen ska kännas enkel, självklar, okomplicerad. Först då är den perfekt.

Stiliserade äpplen i mönstret Äppel-päppel.

Inga kommentarer: