torsdag 6 maj 2010

Fem saker jag vill ha till mitt hem under 2010 – Five things I want for my home in 2010

För några veckor sedan dunsade Vi i Villa ned i brevlådan hos 2 miljoner husägare. Undertecknad deltog i tidningen som ett av fyra proffs på inredning och fick därmed nöjet att välja ”tre saker jag vill ha till mitt hem under 2010”. För dig som inte har fått tidningen och som är nyfiken på mitt habegär just nu kommer en repris (inklusive två bonusprylar) här:

A few weeks ago, Sweden's largest home and garden magazine – "Vi i Villa" – went out to 2 million homes. Yours truly was featured in the magazine as one of 4 professional designers picked to share "Three things I want in my home in 2010". For those of you who didn't receive the magazine and are curious what my must-haves for this year are, here they are (plus two extra items):

Tre meter i takhöjd och förvaring uppåt väggarna gör att jag ofta saknat en trappstege. Smarta och smidiga "Step" från Design House Stockholm är bara 5 cm hopfälld och säljs med väggkrok. Ett självklart val i design av Karl Malmvall.

Floor to ceiling at our place is about 3 meters high and when I'm trying to get to things stored up high, I find myself wanting a stepstool. "Step" from Design House Stockholm is a stepladder measuring only 5 cm when folded that comes with a mountable hook for storing it on a wall. It's both functional and sharp-looking. It's clear choice for Karl Malmvall's design.

Gamla trotjänaren i teflon får pensioneras till förmån för äppelgröna grytan från Le Creuset. Om jag bara hade plats i skåpen skulle jag gärna ha en Le Creuset i varje färg.

You're going to turn in your old trusty Teflon pot for this apple green-colored French oven from Le Creuset. If only I had room in my cupboards for one in every color.



Josef Franks "Vårklockor" väcker vårkänslor, i alla fall hos mig. Jag blev omedelbart förälskad i den här tapeten som Josef Frank urspungligen ritade till Norrköpings Tapetfabrik på 1940-talet. Finns idag i nyproduktion hos Boråstapeter.

Josef Frank's "Vårklockor" awakens that spring feeling, in me anyway. I totally fell in love with this wallpaper from Josef Frank originally drawn for Norrköping's Tapetfabrik in the 1940's, manufactured now by Boråstapeter.



I vårt hem är belysning möjligen något överrepresenterat och därför har jag länge stått emot Seppo Kohos pendel Octo. I år blir det dock ändring: Octo ska in i köket till varje pris … Lampan är tillverkad av smala björklameller och ger prov på formsäkert hantverk från Secto Design.

Our home is more than amply lit and there is no shortage of lamps which is perhaps why I've held out so long from buying Seppo Koho's pendant lamp Octo. However this year, Octo will be in my kitchen, at any cost . . . The lamp is made of laminated birch and is a testament to quality craftmanship from Secto Design.



Jag har varit på jakt efter en stor matta till vardagsrummet i åratal men golvet gapar tomt. I Kasthalls matta Ingrid Denim har jag äntligen hittat hem. Kombinationen av ullgarn och jeanstyg är elegant och anspåkslös på samma gång och jag föreställer mig att det här är en matta som – i likhet med ett älskat par jeans – bara blir vackrare med åren.

For years I've been on the look-out for a large area rug for my living room. Kasthall's rug Ingrid Denim is the final winner. It's a combination of wool yarn and jeans fabric which is both elegant yet unassuming. I'm thinking that this rug, like a great pair of jeans,will just get better with time.

Inga kommentarer: